Víte, že…

...se v roce 2009 prodalo na celém světě výrobků se známkou Fairtrade za více než 3,4 miliardy euro?

 

Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu



Praha 10. listopadu 2011 – Supermarkety nabízejí jen mizivé množství zboží, u něhož je zaručen jeho etický původ. Upozorní na to happening Fronta na banány před pražským Tescem na Andělu v úterý 15. listopadu 2011 přesně v 11 hodin. U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se vytvoří fronta lidí v maskách, aby demonstrovala absurdnost situace: v současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti.

82 procent českých zákazníků (1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar. V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade. „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou  nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.

V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.

Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje," říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy (2) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.

„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková z NaZemi. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.

Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením (3) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.

AKCE: FRONTA NA BANÁNY
KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.

KONTAKT:
Barbora Mrázková, NaZemi – společnost pro fair trade, organizátorka akce a koordinátorka kampaně Za férové banány!, barbora.mrazkova@nazemi.cz, 777 560 609
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, kontakt pro média,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977

Poznámky:
(1)  Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(2) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://stary.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(3) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf

Tuto tiskovou zprávu si můžete stáhnout zde:

.doc (209 kB)