Víte, že…

...se v roce 2009 prodalo na celém světě výrobků se známkou Fairtrade za více než 3,4 miliardy euro?

 

Fairtrade je nejznámější etická značka. Fair Trade USA od ní přesto ustupuje



Fairtrade – nejznámější etická značka
Známka Fairtrade je světově nejznámějším označením pro etický původ produktů. Vyplývá to z nedávného průzkumu provedeného společností GlobeScan je. Průzkum zahrnul 17 000 respondentů z 24 zemí a probíhal i v České republice. Podle něj šest z deseti dotázaných spotřebitelů cítí možnost udělat změnu prostřednictvím své spotřebitelské volby. Více než 60 % spotřebitelů také uvedlo, že je pro ně známka Fairtrade důvěryhodná – v případě spotřebitelů, kteří známku znali, se jednalo dokonce o 90 %. „Tento průzkum ukazuje, že se spotřebitelé opravdu zajímají o lidi a komunity na druhé straně dodavatelského řetězce,“ říka Rob Cameron, výkonný ředitel Fairtrade International. „Lidé si chtějí být jistí, že jejich každodenní nákupy odrážejí jejich vlastní hodnoty, a očekávají, že velké společnosti budou tuto jejich potřebu reflektovat.“
Průzkum dokládá 25% znalost známky Fairtrade mezi českými spotřebiteli. 40 % dotázaných spotřebitelů zároveň považuje známku za důvěryhodnou. V obou těchto hodnotách se Česká republika umístila na třetím místě od konce. Více informací k průzkumu zde.

Odchod Fair Trade USA

Organizace Fair Trade USA se rozhodla odejít ke konci tohoto roku ze systému Fairtrade International. Doposud byl FT USA reprezentantem systému Fairtrade International ve Spojených státech, podobně jako česká Asociace pro fair trade u nás nebo například Fairtrade Foundation ve Velké Británii. Důvodem odchodu bylo zřejmě to, že Fair Trade USA chce prosadit vlastní systém kritérií a vlastní označování produktů. Společné stanovisko obou organizací je možné najít zde.

Nová řídicí struktura Fairtrade International
Rob Cameron, výkonný ředitel Fairtrade International, oznámil záměr upravit systém řízení rozhodovacích procesů uvnitř organizace. Prohlásil, že „producenti po celém světě nejsou jen důležití pro své názory, ale jsou přímo spoluvlastníci celého systému Fairtrade. Proto bychom během října rádi oznámili změny v řízení organizace, které povedou k dalšímu zesílení hlasu producentů.“ Více informací zde.